Gewenst: maximale creativiteit in oplossingen…

Nija mapEn zo gezegd zo gedaan, afgelopen donderdag zijn we weer aangekomen in Lagos. Op dinsdag 26 augustus stond er een artikel in een krant in Lagos dat Ministery of Education de scholen zou sluiten tot 13 oktober. De nigeriaanse scholen beginnen pas rond 15 september. Uiteraard moeten deze scholen ook allemaal voorbereid worden op het omgaan met Ebola in Lagos. Trainingen, protocollen, staff en teachers, scanners, sanitizer etc etc…. zullen moeten worden gestart en ingekocht. Ik had niet kunnen bedenken dat het daarna zo snel zou gaan.

Zowel AISL als wij NISL alle maatregelen die mogelijk zijn genomen. Alle staff en teachers zijn getraind en krijgen wekelijks updates en herhaling. Special presentaties voor de kinderen in de klas…. alles is er aan gedaan om de omgeving hygiënisch en veilig te maken. En scholen waren ook gewoon begonnen op maandag 25 augustus.

Op woensdag middag stonden zowel op AISL als NISL mensen van Ministerie om aan te geven dat school dicht moest en we in overtreding waren. Op het moment dat ik alle koffers aan het pakken was, huis leeg en spullen opruimen kwam het telefoontje binnen. Wat moeten we nu doen. Op dat moment gaat de machine weer lopen, telefoon, mail, netwerk, afstemmen, informeren ouders…. Was wel even erg hectisch. Ik dacht die morgen nog, fijn alles loopt, vanmiddag inpakken, lekker eten bij vrienden… Helemaal relaxed. Uhhhhh not.

Donderdag ochtend was er een meeting op het ministerie en we moeten helaas wachten tot aanstaande maandag op een reactie. Uiteraard hebben we alle info overhandigd en uitleg gegeven. Bijgestaan door consulaat. Aan de achterkant hebben veel bedrijven die hier zitten ook hun werk gedaan door te lobbyen. We gaan het zien, maar vrees het vervelendste. En zoals ze in Europa zeggen ” regeren is vooruitzien” ben ik nu samen met rest bestuur en mensen van NISl bezig een plan te maken voor de komende weken mocht de school niet open gaan. Want we willen natuurlijk wel dat alle kinderen les krijgen, en geen achterstand gaan oplopen door deze niet zo doordachte actie van de regering.

LagosEen weekend vol met uitzoeken, plannen maken, mailen, afspraken maken met advocaten, visa bureau…. Ik blijf zeggen: soms kan ik het jullie niet uitleggen wat hier kan gebeuren, omdat je het gewoon weg niet verzonnen krijgt, maar de mensen hier wel…. Het blijft gewoon allemaal doorgaan, op de vraag hoe mijn vakantie is geweest heb ik eigenlijk geen echt antwoord… Vakantie zo heb ik het deze keer niet ervaren… Hoewel weekje Greece was lekker…;-)DSC_4802

About susaninlagos

I have lived in Lagos, Nigeria for almost 5 years. We just came back to The Netherlands, 's-hertogenbosch. I worked In Lagos on many projects all related to marketing and events. Back in 's-Hertogenbosch I have to start over again combining my knowledge and working in Lagos and with new projects in The Netherlands.....
This entry was posted in Africa, gewone leven and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

1 Response to Gewenst: maximale creativiteit in oplossingen…

  1. Ward says:

    Ik las het ook in de Nederlandse krant over die sluiting van scholen. Niet echt relaxt. Hoop dat je het beste ervan maakt…..Enne…een beetje leuk was je vakantie toch wel..

Leave a comment